Jak otworzyć sklep internetowy

Instrukcja jak założyć sklep internetowy w oparciu o darmowy i prosty system do prowadzenia sklepu internetowego o nazwie Quick.Cart.

Aby otworzyć własny sklep internetowy potrzebny jest program, którzy będzie umożliwiał Twoim klientom zamawianie oferowanych przez Ciebie produktów.

Wybraliśmy program Quick.Cart, gdyż jest darmowy, bardzo prosty w instalacji i obsłudze w porównaniu z innymi dostępnymi programami.

W poniższym przykładzie wykażemy, jak łatwo można stworzyć sklep internetowy przy użyciu programu (skryptu) Quick.Cart.

  1. Serwer lokalny
  2. Uruchamianie strony
  3. Dodawanie kategorii i produktów
    1. Dodawanie kategorii
    2. Dodawanie produktu
  4. Rozszerzanie i zmiana wyglądu strony
    1. Instalacja dodatku
    2. Nowa skórka
  5. Udostępnienie strony przez Internet

1. Serwer lokalny

Do uruchomienia programu umożliwiającego zarządzanie sklepem internetowym na początek potrzebny jest serwer lokalny. Aby dowiedzieć się, co to jest serwer lokalny i jak go uruchomić, przeczytaj artykuł: jak zrobić serwer localhost i postępuj zgodnie ze wskazówkami w nim zawartymi.

2. Uruchamianie sklepu

Wejdź na stronę producenta oprogramowania http://opensolution.org i pobierz plik o nazwie "Quick.Cart_v6.x.zip" (gdzie x to numer).

Pobierz skrypt i rozpakuj w katalogu localhosta. Zawartość tego katalogu po rozpakowaniu skryptu powinna wyglądać następująco:

Rozpakowany skrypt w katalogu

Upewnij się, że serwer lokalny (np. Apache) jest włączony. Uruchom przeglądarkę i wpisz w niej adres "http://localhost/"

Uruchomiony skrypt sklepu internetowego powinien wyglądać następująco:

Uruchomiony skrypt CMS

Skrypt już funkcjonuje i wypełniony jest przykładowymi danymi. Jeśli chcesz zalogować się do administracji, zmodyfikować treści i dodać zdjęcia, to wpisz w przeglądarce "http://localhost/admin.php"

Pojawi się okno, które przedstawione jest na poniższym zrzucie ekranu:

Ekran logowania do administracji

Wpisz login i hasło: admin i kliknij "zaloguj się »". Po poprawnym zalogowaniu pojawi się panel administracyjny.

Domyślnie językiem administracji jest angielski. Jeśli chcesz zmienić język na polski, najedź na zakładkę "Tools" i kliknij link "Settings". W polu "Admin panel language" wybierz "pl", kliknij "save".

3. Dodawanie kategorii i produktów

Po uruchomieniu sklepu nadchodzi czas na dodanie nowej kategorii produktowej i produktu

a. Nowa Kategoria

Czas na stworzenie kategorii do której będziesz mógł przypisaywać produkty. W panelu administracyjnym kliknij zakładkę "Strony". Zobaczysz listę istniejących stron i kategorii.

Lista stron

Wybierz stronę, którą chcesz edytować klikając jej nazwę lub niebieski ołówek znajdujący się po prawej. Wejdziesz do "Edycji strony", gdzie w prawym menu dodatkowym zaznaczysz opcję "Produkty" co sprawi, że dana strona stanie się kategorią produktów.

Dodatkowe opcje strony

Kliknij "zapisz i przejdź do listy »". Aby zobaczyć nową treść na stronie kliknij lupę obok nazwy strony na liście stron.

Podgląd strony z listy stron

Twoja strona będzie wyglądać następująco:

Wygląd strony po stronie klienta

W zasadzie strona z wyglądu nijak się nie zmieniła jednakże teraz możesz do niej dodawać produkty.

b. Nowy produkt

Czas teraz na umieszczenie Twoich własnych produktów w sklepie internetowym. W panelu administracyjnym kliknij zakładkę "Produkty". Zobaczysz listę istniejących produktów.

Lista produktów

Wybierz produkt, który chcesz edytować klikając jego nazwę lub niebieski ołówek znajdujący się po prawej. Wejdziesz do "Edycji produktu", gdzie możesz zmienić jego nazwę i całą jego treść (Opis pełny) oraz nadać cenę.

Edycja produktu

Następnie z menu dodatkowego z prawej strony wybierz z listy stron nadrzędnych stronę (kategorię) do której chcesz przypisać dany produkt.

Dodatkowe opcje produktów

Kliknij "zapisz i przejdź do listy »". Aby zobaczyć treść i wygląd produktu w sklepie internetowym kliknij lupę obok nazwy produktu na liście produktów.

Podgląd produktu z listy produktów

Twój produkt będzie wyglądać następująco:

Wygląd produktu po stronie klienta

Chcesz do swojego produktu lub strony dodać zdjęcia? Chcesz dodać nową stronę, podstronę, produkt, usunąć istniejące? Te instrukcje i dużo więcej znajdziesz w dokumentacji.

5. Rozszerzanie i zmiana wyglądu strony

Skrypt Quick.Cart posiada szeroką gamę opcji i określony wygląd. Dodatki dają możliwość dodawania nowych opcji i poszerzania funkcjonalności skryptu, natomiast skórki pozwalają w bardzo prosty sposób zupełnie zmienić wygląd strony na stworzony przez profesjonalistów wybrany projekt.

a. Instalacja dodatku

Prace nad Twoją własną stroną powinieneś zacząć od przejrzenia listy dodatków do Quick.Cart'a znajdującej się pod adresem: http://opensolution.org/pobierz,pl,18.html?sDir=Quick.Cart/plugins

Lista dodatków

Każdy dodatek na liście zawiera krótki opis oraz zrzuty ekranu, dzięki którym możesz zapoznać się z jego działaniem. Po wybraniu dodatku kliknij ikonę "Instrukcja instalacji". Poniżej dla przykładu zainstalujemy dodatek simpleCounter.

Wybór dodatku z listy

Przeczytasz o tym, jakie warunki muszą być spełnione, aby móc zainstalować dodatek, jego licencję oraz szczegółową instrukcję instalacji.

Poniższy zrzut ekranu przedstawia pierwszy krok instrukcji instalacji dodatku.

Instrukcja instalacji dodatku

Po wykonaniu wszystkich kroków instalacji w lewej kolumnie swojej strony zobaczysz licznik odwiedzin (na liście stron kliknij lupę obok nazwy strony):

Dodatek zainstalowany na stronie

b. Nowa skórka

Już wiesz, jak wygląda Twój sklep internetowy w wersji standardowej, ale nawet jeśli nie jesteś grafikiem i nie potrafisz sam modyfikować wyglądu strony, możesz łatwo zmienić jej kolory i układ. Wejdź na http://opensolution.org/pobierz,pl,18.html?sDir=Quick.Cart/skins i zobacz, jaki masz wybór darmowych i płatnych gotowych projektów (skórek) dla Twojej strony.

Katalog skórek

Wybrałeś już skórkę. W tym przykładzie użyjemy pointSpace. Kliknij "Pobierz" obok wybranej skórki i zapisz ją na swoim komputerze. Następnie rozpakuj ją i skopiuj katalog skórki ("pointspace") do katalogu "templates" Twojego Quick.Cart'a (zapoznaj się z licencją skórki - odpowiedni link znajdziesz w pliku read-me.txt). Rozpakowana skórka w katalogu powinna wyglądać jak poniżej:

Katalog skórki

Teraz wejdź do panelu administracyjnego Twojej strony (tak jak opisaliśmy to w punkcie 2.).

Z zakładki "Narzędzia" wybierz link "Konfiguracja". W polu "Skórka - Potrzebujesz więcej?" wybierz nową skórkę pointspace. Kliknij "zapisz".

Ustawianie skórki w panelu administracyjnym

Zobacz, jak zmienił się Twój sklep internetowy (w nowym oknie przeglądarki otwórz adres http://localhost/).

Nowy wygląd strony

6. Udostępnienie sklepu internetowego przez Internet

Jeśli Twój sklep jest już gotowy (zainstalowałeś dodatki, przygotowałeś grafikę, dodałeś nowe treści, produkty i zdjęcia) i chcesz, aby była dostępna w Internecie, musi zostać umieszczona na serwerze. Przeczytaj artykuł: Jak wgrać stronę na serwer.